Van initiatief naar
systeemverandering
Eric weet als geen ander de essentie te vangen. Het is zeldzaam om iemand te treffen die zo goed luistert en vervolgens precies weet wat er nodig is.

Er waren een sterk netwerk, indrukwekkende impactprojecten én een duidelijke maatschappelijke missie. Maar het verhaal daarachter was versnipperd en te weinig onderscheidend. De vraag was: hoe creëren we een merk dat past bij het ambitieniveau, dat vertrouwen wekt én uitnodigt tot samenwerking?
Samen met SmartHouse werkte ik aan de merkpositionering en identiteit. In samenwerking met Trigis heb ik de online communicatiestrategie ontwikkeld, opgestart en uitgevoerd — van de eerste kaders tot de livegang. Dit alles in een context waarin medeoprichters als Jan Rotmans, Yuri van Geest en partners als Shell, Rabobank, Allianz en de Hogeschool Rotterdam als besluitvormers meedachten over het fundament van TeamNXT.
We zijn begonnen met een serie interviews en merksessies met oprichters, stakeholders en partners. Hieruit ontstond het fundament: TeamNXT is geen instituut, maar een aanjager. Geen dienstverlener, maar een systeemversneller. Vanuit deze merkidentiteit ontwikkelden we samen een nieuwe tone-of-voice, merkboodschap en merkstructuur. Daarbij stond één principe centraal: TeamNXT moet anderen versterken, niet zichzelf op de voorgrond plaatsen.
De nieuwe positionering geeft richting en vertrouwen. In gesprekken met partners, overheden en ondernemers is het nu duidelijk waar TeamNXT voor staat, wie ze willen aantrekken en hoe ze bijdragen aan transities in de regio. Ook intern ontstond er hernieuwde energie: medewerkers en partners herkenden zich in het verhaal en konden het direct toepassen. Dankzij deze merkverdieping staat TeamNXT steviger in het veld, als verbindende kracht in een complexe wereld van maatschappelijke opgaven.
Eric weet als geen ander de essentie te vangen. Het is zeldzaam om iemand te treffen die zo goed luistert en vervolgens precies weet wat er nodig is.