Door conventionele grenzen te verleggen en constant te streven naar innovatie, is Gem het afgelopen decennium een begrip geworden in de wereldwijde technoscene. Naast het evenementenbureau zijn er het boekingsbureau en het platenlabel, van waaruit de getekende artiesten hun vooruitstrevende geluid over de wereld exporteren.
Aanvraag
Met dance-klassiekers als Mary Go Wild (Grooveyard) en Meng's Theme (Point Blank) heeft Secret Cinema al eerder een plek weten te veroveren in de harten van doorgewinterde techno-liefhebbers en met zijn volgende onderneming waren de uitgangspunten niet anders. Dit bracht ons samen met enkele eerste vragen: Hoe geven we vorm aan de positionering van mijn label en zullen we samen het online en offline merk ontwikkelen en uitvoeren?
Benadering
Om antwoorden te vinden en zo effectief mogelijk te kunnen samenwerken, zijn we gestart met een strategisch voortraject, waarin we hebben geobserveerd, geanalyseerd en geconcludeerd. Dit waren vruchtbare momenten waarin we de centrale onderneming, genaamd Gem, hebben onderverdeeld in drie submerken: Gem Records, Gem Bookings en Gem Sessions.
Samenwerking
Deze drie vormde het fundament voor een hechte en langdurige samenwerking, waarin we de marketing en communicatie van deze afzonderlijke merken hebben gerealiseerd en uitgevoerd, waaronder positioneringstrajecten, merkidentiteiten, merkcampagnes, artwork, promotiematerialen, online platformen, marketingcampagnes en social media.
Strategie
Door een conceptuele benadering te combineren met scherpe esthetiek, hebben we een meeslepend merk gecreëerd dat zowel oppervlakte als diepte heeft. Tijdens dit proces ontwikkelden we de payoff "Electronic Music Platform", waarin alle facetten van de organisatie zijn vertegenwoordigd. Vervolgens hebben we een uitgebreide merkbibliotheek opgezet, waarin de bruikbaarheid en toepasbaarheid van de communicatie zijn uitgewerkt.
Branding
De merk-kleuren komen voort uit de destijds beschikbare fotografie van eerdere evenementen, waaruit primaire tinten zijn gekozen. In combinatie met sepia overlays geven deze het merk een nostalgisch karakter, dat zich leent voor eigen interpretatie. Aan de basis staan de zwart-wittinten, waarmee we principes als 'bold' en 'boutique' hebben benaderd.
Ter aanvulling en vertegenwoordiging van de drie verschillende disciplines binnen Gem, zijn drie 'accentkleuren' geselecteerd. Deze worden als uitzondering gezien en in specifieke situaties gebruikt. De typografie creëert een simplistische en tegelijkertijd interessante beeldtaal. Prominente titels worden groot afgebeeld en afgewisseld met subtiele tegenhangers, om verfijning te waarborgen.
Positionering
Hoewel we bewust en passend binnen de tijdsgeest zijn begonnen met de onderverdeling tussen "Gem Sessions", "Gem Records" en "Gem Bookings", zijn deze later samengevoegd tot één overkoepelende naam en uitstraling, en zijn we teruggegaan naar de basis genaamd “Gem”. Dankzij dit centrale merk is er ruimte gecreëerd om alle disciplines, die los van elkaar zijn blijven bestaan, als één platform en via een duidelijke strategie te communiceren.
Websites
Naast de visuele beeldtaal en marketing hebben we de online communicatie gerealiseerd en ontwikkeld. Met de websites hebben we ingezet op een moderne en tijdloze bezoekerservaring, die we hebben gerealiseerd middels een “mobile-first” benadering. De techniek achter de websites is gebaseerd op het breedgedragen Wordpress CMS, om onafhankelijkheid en flexibiliteit tussen ontwikkelpartijen en admins te garanderen.
Resultaat
Vanaf het begin van onze intensieve samenwerking zijn we erin geslaagd om de toon te zetten in de technoscene, getuige goed bezochte evenementen, een breed scala aan opeenvolgende releases en een zeer gewild boekingsschema, en een explosieve aanhang op sociale kanalen, waardoor Gem tot op de dag van vandaag een begrip in binnen- en buitenland.